دټولني بنسټ ايښونکی : محمد جان باوري             تاسيس : دکب مياشت ١٣٦٩ کابل، افغانستان               د افغانانو لپاره تاريخي ، کلتوري او پوهنيزي ليکني           


   
 
 
نړيوالي کاليزي اويو او بل ته د هغو د بدلون چاري

 

                                        نړيوالي کاليزي اويو او بل ته د هغو د بدلون چاري


د نجومي څيړنو او په ځانګړې توګه د کليزو ، مياشتو ، ورځو  او ساعتونو د پوهېدلو او منځ ته راوړلو نوښت د يوشمير نورو پوهنيزو څانګو په څير په ختيځ کي شوئ دئ . تاريخي لاسوندونه ښئي چي  د ورځو د ويش لومړنۍ هڅه  د نيل سند پر شا او خوا دلرغونو مصريانو او بيا د دجلې او فرات سندونو تر منځ اوسېدونکو له لوري شو ېده .   په لرغوني چين ، پخواني هند او لرغونو اريائيانوکي هم  د څيړنو دا لړۍ پالل شوې شوېده .خو په دې ډله کي مصريان تر نورو مخکښه وه .
 لرغونو مصريانو په لومړيو کي  نجوم پوهنه د سحر او جادو په توګه کارول  ، د همدې انګيرني په بنسټ  د ورځو مياشتو او کلنو پيژندنه د نجوميانو او ساحرانو دنده ګڼل کېده . خو ورورسته دا دنده د نورو سحري او جادويې بوختياو څخه بيله شوه او د دربار په چارو کي  يې زيات ارزښت پېدا کړ . نجوميانولومړۍ  ځل ،  ورځ په لسو برخويا ساعتونو و ويشل اوپر هغه بر سېره يې ، يو ساعت  د لمرختلو او بل ساعت يې د لمر لوېدلو مهال ته ور بيل کړ  او بيا يې  شپه هم د ورځي سره برابره وګڼل ، په دې ډول  يوه شپه ورځ  څلورويشت برخي ياساعته ومنل شوه . د ورځو د ويش وروسته د کال د پيژندلو خبره  منځ ته شوېده اوتر هغه وروسته  د کال په ويش کي  دمياشتو ونډي ته پام  شوی دئ .  څرګنده خبره ده چي د دې ويشونو او د هغو د پيژندلو لړۍ په  ناببره توګه نه بلکي د پيړيو ، پيړيو پر له پسې  هڅو او زيار  پايله وه چي  د خپل مهال  اړوند ټولو انسانانوته د منلو او پاللو وړ کليزه جوړه شي .   
په نړۍ کي زيات شمير کليزي د اولسونو او ټولنو له لوري کارول کيږي ، يو شمير دا کليزي ډيري  نيمګړي او ابتدايې  او يو شمير بيا پر مخ تللي او هر اړ خيزي دي . چي  تر ټولو نامتو کليزي  يې د زيږديزي  ( ميلادي  ) ، عبريزي ( يهودي  )  ، زردشتيزي  ( اهورايې  )، لمريزي ( شمسي ) ، سپوږ ميزي  ( قمري ) ،او کنفيسيزي  ( چيني )   په نوم ياديږي . د دې يادشويو کليزو  د پيل ، پاې او په منځ کي د مياشتو او ورځو ويش يو له بله توپير لري ، يو شمير يې د کال  څلورو فصلونو ته په پام سره تنظيم شوي او يو شمير يې دځانګړو پيښو په تړاو پيل شوي دي .
١ - زيږديز ه يا ميلادي کاليزه  : دا کليزه په زياته پيمانه د حضرت عيسی  ( ع ) دلارويانوله لوري کارول کيږي، د يو شمير کسانو په باوردا کليزه د نوموړي د زيږيدو څخه پيل شوېده . په شپاړسمه پيړۍ کي دې کليزي بدلون وموند. ( دګريګورين او جولين د کلنۍ شميرواوښتون )   زيږديز کال ټول ټال دولس مياشتي لري چي د پيل مياشت يې د جنوري په نوم ياديږي  .د ټول کال د ورځو شمېره يې  او   ٣٦٥  ورځو ته رسيږي  .  دا کليزه نړيوال شهرت لري اوپه ټولو هغه هېوادونو کي چي  وګړي يې  د عيسوي  دين پيروان دي  ،کاورل کيږي .
٢ -   عبري يا يهودي کليزه :  دا کليزه دولس مياشت  لري او د ورځو شمېره يې   (  ٣٥٤ ) ته رسيږي  .  عبري نوئ کال   د سپتمبر پر ٢٣ مه نيټه پيليږي  . د عبري کليزي کارونکي په دې باور دي چي د دې کال  پيل  د حضرت ادم ( ع ) او بي بي هوا د پيدايښت    څخه پيليږي  .   دا مهال يې  د کلونو شمېره (  ٥٧٦٨ ) تم کال ته رسيږي  . د عبري کال لومړۍ ورځ  د  هشانا  ( پيدايښت  ) د جشن تر سر ليک لاندي  د عبادتونو په ترځ کي نمانځل کيږي  . 
 ٣ -  زردشتي يا اهورايې کليزه  : په زردشتي کليزي کي ټولي مياشتي ديرش ورځي دي او هره ورځ بيل نوم لري چي زردشتيان يې په اورېدلو پوهيږي چي د مياشتي کومه نيټه ده . د هري مياشتي لومړۍ ورځ اورمز د ( اهو را مزدا ) لسمه نيټه ايان  ( اوبه  ) شلمه ورځ  وهرام  ( برياليتوب )  او ديرشمه ورځ  انارام ( سپېڅلې رڼا ) په نومونو يادوي . د ا کال  د زردشت د سپيڅلتيا د پيل څخه  حساب شوېدئ ، چي دا مهال يې د کلونو شميره ٢٥٣٨ شم کال ته رسيږي  . 
٤ -  کمفيسيوس يا چيني کليزه  : په چين هېواد کي  د ٢٦٠٠ کاله را په دېخوا  يوه کليزه معمول ده چي ،  د پيړۍ پر ځای شپيته کاله لري  ، چي پنځه ځله دولس کلنئ پړاو يې بشپړ مهال ته رسوي .  هر کال يې د يوه پيژندل شوي حيوان په نوم  ياديږي . د بيلګي په توګه د چرګ کال ، د زمري کال ، د موږک کال اونور ، چي هر يو يې د چيني وګړو لپاره بيله ځانګړتيا لري . کال دولس مياشتي لري او د شمير له مخي  د  هري مياشتي ورځي د بلي مياشتي سره ورته نه دي .  د دې کاليزي  پيل د کنفيسيوس له ائېن سره تړاو لري .  
٥ - ليږديزه  - سپوږميزه يا هجري قمري کليزه  :   داکليزه  د لمريزي په څير د حضرت محمد ( ص ) د هجرت له مهاله پيليږي . د سپوږميزي  او لمريزي کليزي  د کلونو د شميرې تر منځ توپير  د سپوږمۍ او لمر په بدلون  کي دی .  دوولس مياشتي لري او د ورځو شمېره يې په ټوليزه توګه  ٣٥٤ ته رسېږي  . د کال پيل يې  د مرغومي ( جدي ) مياشت د لومړۍ نېټې څخه پيليږي .
٦ – ليږديزه -  لمريزه يا هجري شمسي کليزه   :  لمريز کال چي هجري شمسي کال هم ورته وايې  د حضرت رسول اکرم ( ص ) د هجرت څخه پيليږي . د لمريز کال لومړۍ مياشت د وري يا حمل په نوم ياديږي اود دې مياشتي  لومړۍ ورځ د نوروز په نوم يادوي  ، چي د زيږديز کال د مارچ مياشتي د ٢٢ مي نېټې سره سمون خوري . کال يې  څلور فصله   ، او هر فصل يې  درې مياشتي دئ  چي په ټوليزه توګه دولس مياشتي کيږي . او ټول کال يې   ٣٦٥  ورځې دئ . په افغانستان کي لمريز کال  د کارولو تر ټولو پخواني  سندونه هغه نوټونه يا کاغذي  پېسې دي چي د اعليحضرت امان الله خان  د واکمنۍ  د پيل  ( ١٢٩٨ لمريز کال  ) پر مهال  خپاره شوي او کارول شويدي .
د کاليزو د بدلون او اړولو چاري 
که وغواړو چي هجري شمسي کال په هجري قمري کال واړوو ( بدل  ) د دې لپاره اړ يو چي داچاري تر سره کړو :  لومړۍ د يوه ټاکلي لمريز کال شمېره په يوولس کي ضربوو . د ضرب شوي شميرې حاصل پر ٣٦٥ ويشو او بيا هغه په لاس راغلې شميره د لمريز کال  پر ټاکلې شميرې زياتوو ، چي په پايله کي به  د سپوږميز کال شمېره په لاس راشي . يوه بيلګه وړاندي کوو  :
د افغانستان د خپلواکۍ هجري شمسې نېټه ١٢٩٨ کال و. که وغواړو چي دافغانستان د خپلواکۍ هجري قمري نېټه پېدا کړو لومړۍ  ١٢٩٨ په ١١ کي ضربوو  چي ١٤١٧٨ شمېره به په لای راکړي . بيا دا شمېره پر ٣٦٥ وېشو ، چي د  ٣٨  شمره به يې حاصل راشي . بيا دا ٣٨ د ١٢٩٨ سره جمع کوو چي ورستۍ شمېره به ١٣٣٧ وي چي د افغانستان د خپلواکۍ هجري قمري کال څرګندوي . 
او که وغواړو چي هجري قمري کال په هجري شمسي  کال واړوو ، په هغه صورت کي اړ چي دا چاري تر سره کړو : لومړۍ هجري قمري کال په يولس کي ضربوو ، بيا د ضرب حاصل پر ٣٦٥ تقسموو  او د تقسيم حاصل د هجري قمري  کال د شمېرې څخه منفي کوو چي په پايله کي به د هجري شمسې کال شمېره په لاس راشي . يوه بيلګه وړاندي کوو :
امير عبدالرحمن خان په ١٢٩٦ هجري قمري کال د افغانستان واکمن شو . که وغواړو چي همدا نيټه په هجري شمسې کال واړو لومړۍ به ١٢٩٦ په ١١ کي ضرب کړو چي حاصل به يې ١٤١٥٦ شميره وي . بيا به نوموړې شميره پر ٣٥٤ و وېشو چي حاصل به يې ٣٩ شمېره وي . تر هغه وروسته به د ٣٩ شمېره د هجري قمري سنې څخه منفي کړو چي حاصل به يې ١٢٥٧ شميره وي او دا هغه هجري شمسي کال دۍ چي امير عبدالرحمن خان د افغانستان واکمن شو . 
د نړيوالو تاريخونو د ښودلو لپاره اړ يو چي هجري شمسي سنه په ميلادي سنه واړو . د دې لپاره اړيو چي د شمسي سنې سره ٦٢٢ شمېره جمع کړو . يوه بيلګه وړاندي کوو ، که د افغانستان د د خپلواکۍ د ګټولو کال په پام کي ونيسو چي په١٢٩٨ لمريږ کال د انګريزانو سره تر پوځي مخامختيا وروسته تر لاسه شوه ، په ميلادي سنه واړوو ،(  ١٢٩٨ + ٦٢١  =  ١٩١٩  ميلادي  )په هغه صورت کي به د افغانستان د خپلواکۍ د ګټولو کال د ١٩١٩ ميلادي کال سره سمون وخوري .    

  

بېرته شاته

Webmaster[at]Salaamtolana.orgDesign by: Benawa Network Copyright © SalaamTolana.org 2006